blackjack oyna casino metropol


 

A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed

U bent hier : A3 boeken Nieuws

Bekijk het filmpje
over dit boek

Alweer de 5e druk!

4e druk!

Een fotoalbum op facebook met foto's van boekenkasten met daarin boeken van A3 boeken. Nieuwe foto's zijn welkom!

Dit hartlabyrint
van Selma Sevenhuijsen
mag je overtekenen
en gebruiken zoveel
je maar wilt.
(uit: 'De glimlach van de sirene')

Herstory of Art - recensie

Herstory of art is, hoewel de titel anders suggereert, een Nederlands boek, geschreven door kunsthistorica Karin Haanappel, van wie ik eerder Het Parijs van Isis recenseerde. 'Herstory' is een feministische woordspeling uit de zestiger jaren van de vorige eeuw, om de geschiedenis van van de kant van de vrouw (her story) te beschrijven, terwijl 'history' altijd van de kant van de man (his story) was beschreven. Karin Haanappel signaleert terecht dat kunstgeschiedenis vanouds door mannen over mannelijke kunstenaars is geschreven. In Herstory of art probeert ze dit recht te zetten door de bijdragen van vrouwelijke kunstenaars te beschrijven, niet alleen vanaf de oudheid, maar zelfs vanaf de prehistory (is dat dan preherstory?).

Dat Karin zich hiermee op glad ijs begeeft, is duidelijk. Kunstvoorwerpen uit de prehistory tonen aan dat Godinnen vrijwel overal een grote plaats innamen in de religie en dat ze veel vaker werden afgebeeld dan Goden. In de hoofdstukken over kunst in de oude en nieuwe steentijd en de preklassieke kunst van de Cycladen en het Minoïsche Kreta komt dit goed uit de verf. Maar dan gaat het over kunst en de vraag naar kunstenaar of kunstenares moet bij afwezigheid van geschreven documenten onbeantwoord blijven. Het is aannemelijk dat keramiek vaak door vrouwen werd gemaakt, maar te bewijzen is dit niet. Karins conclusie 'dat de vrouwen in de nieuwe steentijd een essentiële rol hebben gespeeld in het vervaardigen van kunstwerken, waarschijnlijk zelfs een grotere rol dan de mannen' laat ik dan ook voor rekening van de auteur.

Zelfs als het geschreven woord bij de Grieken beschikbaar is, blijft veel onduidelijk: 'Hoewel er geen namen van vrouwelijke beeldhouwers of architecten uit de Griekse oudheid bekend zijn, kennen we wel een paar namen van vrouwelijke schilders. Helaas is er van hun werk niets bewaard gebleven, maar hun namen worden genoemd in klassieke teksten.' (p 54) Bij de Romeinen is het niet veel beter: 'De enige Romeinse vrouwelijke kunstenaar die wij nu nog van naam kennen, is Iaia van Kyzikos. Plinius noemt haar in zijn "Naturalis Historia".'(p 67) Maar haar werken zijn niet bewaard gebleven. Dat helpt ook niet om kunstenaressen uit de klassieke oudheid te rehabiliteren.

De eerste helft van het boek geeft een goed en interessant overzicht van de kunstgeschiedenis tot in de oudheid, maar de rol van vrouwelijke kunstenaars wordt er niet veel duidelijker op. Pas in de middeleeuwen beginnen kunstenaars en kunstenaressen zich soms te profileren. Interessant zijn de verluchte manuscripten van Guda (12e eeuw) en Claricia (13e eeuw), die zichzelf in een initiaal afbeelden en hun naam erbij zetten. Hildegard van Bingen (1098-1179) is natuurlijk het schoolvoorbeeld van een kunstenares die op veel gebieden haar sporen heeft verdiend, maar ze is een uitzondering voor die tijd. Vaak zetten middeleeuwse kunstenaars hun naam er niet bij en is niet te achterhalen of iets door een man of een vrouw is gemaakt.

'Pas in de renaissance duiken namen van vrouwelijke kunstenaars regelmatig op' (p 88) zegt Karin en vanaf dat moment is ze in staat haar hypothese, dat vrouwen een grote bijdrage hebben geleverd aan de kunstgeschiedenis, een duidelijke inhoud te geven. De meeste vrouwelijke kunstenaars die ze noemt waren me zelfs niet bij naam bekend, maar de interessante beschrijvingen maken duidelijk wat hun betekenis voor tijdgenoten is geweest. De in het boek getoonde illustraties van hun werken laten zien dat ze vaak ten onrechte zijn vergeten. Waarom? Omdat hun artistieke prestaties toch onder de maat waren? Of omdat de 'history of art' zich nou eenmaal richtte op mannelijke kunstenaars, omdat alleen mannen geacht werden Kunst met een grote K te maken? Ik denk dat Karin Haanappel terecht de vinger op de zere plek legt. Dat ze de kunstenaressen uit de oudheid en prehistory niet tot leven kon wekken, kan niemand haar aanrekenen. Het was een dappere poging. Een boek dat ik iedereen van harte kan aanbevelen.

Recensie: Ko Lankester


http://www.circewicca.nl

Gerelateerd(e) boek(en)

A3 boeken

Oosterveldweg 15
7274 DZ Geesteren
Nederland

T 0545 48 11 40
F 0545 48 11 35

info@A3boeken.nl



A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed

Nieuws

11/01/2021 10 - 22 januari 2021: het Blauwe Hand levenspad - tips voor omgaan met ongemak
08/01/2021 De nieuwe maan van 13 januari 2021
07/01/2021 De Heilige Nachten - een verslag
31/12/2020 De tarot jaarkaart voor 2021
 

Agenda