blackjack oyna casino metropol


 

A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed

U bent hier : A3 boeken Nieuws

Help je ook mee
dieren in nood helpen?

Bekijk het filmpje
over dit boek

Alweer de 4e druk!

Een fotoalbum op facebook met foto's van boekenkasten met daarin boeken van A3 boeken. Nieuwe foto's zijn welkom!

Dit hartlabyrint
van Selma Sevenhuijsen
mag je overtekenen
en gebruiken zoveel
je maar wilt.
(uit: 'De glimlach van de sirene')

De hemelse en de aardse moeder in tarot en kunst - artikel en studiedag

Niki de Saint Phalle (1930-2002) droomde al jaren van een project zoals Parc Güell van Gaudi. In 1978 startte zij haar Giardino dei Tarocchi in Garavicchio (Toscane, Italië). Zij liet zich daarbij inspireren door de 22 kaarten van de Grote Arcana en creëerde tot aan haar dood monumentale sculpturen voor haar Tarot Tuin. Haar favoriete kaart was De Keizerin waar zij de Grootste Moeder van de wereld van wist te maken. The Empress is the Great Goddess. She is Queen of the Sky. Mother. Whore. Emotion. Sacred. Magic and civilization. The Empress which I made in the form of a Sphinx. I lived for years in this protective Mother. She also served for headquarters for my meetings with the crew. It was here we all had coffee breaks. On all she excerted a fatal attraction. De Keizerin is de kaart van de creativiteit en de levenskracht pur sang, van de oergrond die nagenoeg onuitputtelijk nieuw leven voortbrengt. Ze staat voor de vruchtbare fasen, voor levendige ontwikkelingen en cyclische vernieuwingen. 

De aantrekkingskracht van de Keizerin als het oerbeeld van de Moeder is oud en gaat terug tot in paleolithische tijden. Het alleroudste beeldje dat symbolisch de Moeder voorstelt, dateert uit ca. 40.000 v. Chr. en wordt de ‘Venus van Hohle Fels’ genoemd. Het is gevonden tijdens opgravingen in 2008 in de grot van Hohle Fels nabij Ulm (Zuid-Duitsland). Niki de Saint Phalle heeft dit beeldje, dat slechts 6 cm groot is, nooit gezien. Toch is er een verbazingwekkende overeenkomst in de beeldtaal. De vrouwelijke vormen zijn bij beide kunstwerken sterk geaccentueerd: borsten, buik en de poort des levens. We kunnen daarom spreken van een archetypische beeldtaal die uitdrukking geeft aan het symbolisch bewustzijn van de mens.

Niki de Saint Phalle over de Tarot: If life is a game of cards We are born without knowing the Rules. Yet we must play our hand throughout the ages. Poets, philosophers, alchemists, artists have devoted themselves to discovering the meaning.

In de Jungiaanse psychologie wordt de Tarot gezien als een middel tot individuatie. De Tarot geeft een archetypische wijsheid door, die wortelt in de diepte van het collectieve onbewuste en teruggaat tot het vroegste oerbewustzijn van de mens. Individuatie is worden wie je in wezen bent…..

Het archetype van de Grote Moeder

De Keizerin is de derde kaart van de Grote Arcana en het oerbeeld van de Moeder. Haar symboliek is ook terug te vinden in de Griekse mythe over de godin Gaia (Moeder Aarde). Gaia werd voortgebracht uit Chaos, de vormloze oerstaat of Het Begin. Omdat zij eenzaam was, creëerde zij een metgezel Ouranos, de Hemel. Hesiodus schrijft in de 6e eeuw v. Chr.: En eerst baarde de Aarde als aan haarzelf gelijke de Hemel vol sterren, zodat die haar geheel zou omhullen en altijd een vaste zetel zou zijn voor de gelukzalige goden. Er was dus een gelijkheid en een diep verbindende relatie tussen Hemel en Aarde. Prachtiger kun je het bijna niet uitdrukken, dat de dingen boven en de dingen beneden volledig deelhebben en dat daartussen geen scheiding bestaat (zo boven zo beneden).

De intieme verbondenheid van Hemel en Aarde belichaamt in feite de oerrelatie. Het is een archetype dat al sinds mensenheugenis als symbool heeft gediend voor de idealen van liefde en scheppende manifestatie. Het tweetal kreeg vele kinderen, wat gezien kan worden als een manier om orde uit chaos te scheppen. De belangrijkste (mensachtige) kinderen waren de Titanen, daarna kwamen de Cyclopen, wezens met één enkel oog midden op hun voorhoofd. Vervolgens kwamen de Hekatoncheiren, wilde kerels met 100 handen en 50 hoofden. Deze wezens waren zo afschrikwekkend en afschuwelijk om te zien dat Ouranos hun geboorte afwees. Hij wilde ze niet zien, ze waren volledig en absoluut persona non grata en dus drong hij ze terug in de schoot van Gaia, Moeder Aarde. Deze monsters symboliseren onze onbeschaafde kanten, een deel van ons eigen zelf dat verborgen, begraven of ongeboren blijft en daarmee dus bedreigend kan zijn.

Omdat Gaia het niet langer kon verdragen dat Ouranos hun kinderen afwees, maakte zij een einde aan zijn scheppingsdrift en scheidde de Hemel en de Aarde van elkaar. Uit deze scheiding werd Aphrodite – uit het schuim van de zee – geboren. Zij was het laatste kind van Gaia en Ouranos, maar zonder de gelijkheid en diepe verbondenheid tussen Hemel en Aarde. Aphrodite had twee gezichten:
Aphrodite Ourania (de hemelse godin)
Aphrodite Pandemos (de aardse godin)
Hesiodus stelde dat alleen Eros (de scheppingskracht/ zinnelijke Liefde) in staat was om de Hemel en de Aarde weer te verenigen. Aphrodite had veel liefdesrelaties waaruit ook de nodige kinderen voortkwamen. Heel betekenisvol was haar relatie met Hermes die leidde tot een androgyn mens: de Hermaphrodite. In latere tijden wordt Aphrodite vaak Venus genoemd.

Titiaan: de twee gezichten van Venus, 1514

De Keizerin is verbonden met de eigenschappen van hemel en aarde en is zich hierdoor bewust van de cyclische aard en de ritmes van de seizoenen, die zich zowel op hemels als op aards vlak alsook in ieder mens zich afspelen. Arthur Waite (auteur van The Pictorial Key to the Tarot, 1909) noemde de Keizerin de dochter van de hemel en de aarde. Daarmee symboliseert De Keizerin dus zowel Gaia als Aphrodite (Venus).

Tekst: Karin Haanappel

Literatuur:
- Ernst Gombrich: Symbolic Images, studies in the Art of the Renaissance II (1972)
- Karin Haanappel: ‘Het Parijs van Isis’ (2010)
- Karin Haanappel: ‘Herstory of Art’ (2012)
- Niki de Saint Phalle: The Tarot Garden (2000)
- Petra Stam: ‘Pythia, de hogepriesteres. Symboliek en mythologie in de tarot’ (2012)
- Erin Sullivan: Aphrodite/Venus – planeet met twee gezichten (1996)
- Gwendolyn Trottein: Les Enfants de Vénus, Art et Astrologie à la Renaissance (1993)

Op zondag 21 april 2013 verzorgen Petra Stam (tarotiste) en Karin Haanappel (kunsthistorica) een studiedag over de hemelse en aardse moeder in tarot en kunst. Info en aanmelden.


Gerelateerd(e) boek(en)


Gerelateerd(e) auteur(s)

A3 boeken

Oosterveldweg 15
7274 DZ Geesteren
Nederland

T 0545 48 11 40
F 0545 48 11 35

info@A3boeken.nl



A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed

Nieuws

17/06/2019 17 - 29 juni 2019: het Blauwe Adelaar levenspad
13/06/2019 De volle maan van 17 juni 2019
05/06/2019 4 - 16 juni 2019: het Witte Wind levenspad
30/05/2019 De nieuwe maan van 3 juni 2019
 

Agenda