blackjack oyna casino metropol


 

A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed

U bent hier : A3 boeken Nieuws

Help je ook mee
dieren in nood helpen?

Bekijk het filmpje
over dit boek

Alweer de 4e druk!

Een fotoalbum op facebook met foto's van boekenkasten met daarin boeken van A3 boeken. Nieuwe foto's zijn welkom!

Dit hartlabyrint
van Selma Sevenhuijsen
mag je overtekenen
en gebruiken zoveel
je maar wilt.
(uit: 'De glimlach van de sirene')

De aquarel is de voortzetting van mijn bloedsomloop in water - IM Sonja Dwinger

Vorige week overleed Sonja Dwinger. Zo maar opeens, ruim 87 jaar na haar geboorte. Een vrouw met pit, wilskracht, passie en een uitgesproken mening over veel. En niet te vergeten een vrouw met een groot talent. Kunstrecensent Wim van der Beek heeft het enkele jaren geleden treffend verwoord onder de titel: 'Bijzondere tweezijdigheid'.

Water is een levensbron. Water lost op en verbindt, beschermt en vernietigt, neemt en geeft. Water is krachtig maar ook zacht, koesterend en helder, ongrijpbaar, grillig en onvoorspelbaar. Water holt een steen uit en als drager en oplosser van pigmenten is het verbonden met transparantie en licht. Beeldende kunstenaars die met waterverf werken zijn zich meer dan wie ook bewust van de onberekenbare eigenschappen en bijzondere kwaliteiten van water. Water kan een vriend zijn maar ook een vijand. Hetzelfde geldt voor waterverf en voor de aquareltechniek. Het kleinste foutje wordt onmiddellijk genadeloos afgestraft en herstel is niet mogelijk zonder dat het zichtbare sporen nalaat. Anderzijds kan een trefzeker gebaar bekroond worden met de ervaring van ongekende kracht en schoonheid.

Als gevolg van de zware eisen die de aquareltechniek aan kunstenaars stelt, zijn er weinig aquarellisten die van deze artistieke discipline hun specialiteit bij uitstek hebben gemaakt. In 1945 richtten Otto B. de Kat, Kees Verwey en Jan Wiegers de Hollandse Aquarellistenkring op, maar opmerkelijk is dat zelfs zij het aquarelleren 'erbij deden' naast het maken van onder meer olieverfschilderijen.

De aquareltechniek is vluchtig en lichtvoetig. Aquarellen roepen eerder een illusie op dan dat ze zich nadrukkelijk manifesteren in vorm, lijn of kleur. Kunstenaars die in staat zijn om het maximale rendement uit waterverf te halen, onderstrepen direct of indirect dat water een levensbron is. Alleen de beste aquarellen 'leven' in de letterlijke zin van het woord. Ze vibreren en bezitten kwikzilverachtige eigenschappen. Ze zijn helder, uitbundig of sprankelend, maar kunnen ondanks het wonderlijke scala van licht- en kleureffecten ook verstild zijn. Die vreemde en tegelijk boeiende tweezijdigheid is terug te vinden in de aquarellen van Sonja Dwinger, een van Nederlands meest vooraanstaande aquarellisten van dit moment.

'De aquarel is de voortzetting van mijn bloedsomloop in water,' constateerde Sonja Dwinger (Amsterdam, 1925) ooit. En dat is precies de reden waarom haar aquarellen zo sprankelend zijn, vibraties overbrengen, dynamiek, beweeglijkheid en tegelijk uiterste eenvoud uitstralen. Die eenvoud is het resultaat van sublimatie. Doordat zij de specifieke eigenaardigheden van de techniek door en door kent en beheerst, kan de kunstenares ermee spelen. Ze kan resultaten als het ware afdwingen, het beeldvormingsproces sturen, vormen en effecten manipuleren. Soms heeft zij daarvoor ogenschijnlijk maar heel weinig middelen nodig. Een paar plasjes gekleurd water blijken al voldoende om een poes, een bejaarde bok, een baviaan of een vrouwelijk naakt op papier tot leven te wekken. Een paar trefzekere penseelstreken zijn genoeg om een menselijke gestalte of een tropisch tafereel op te roepen.

Sonja Dwinger kreeg onder meer les van Jan van Tongeren, Jos Rovers en Kurt Löb. Ook nam ze acht jaar lang deel aan de cursussen van de Sommer Akademie (Kokoschka Academie) in Salzburg, waar ze les kreeg van o.a. de Sloveense schilder Joze Ciuha. Haar specialisatie in de aquareltechniek heeft niet geleid tot een beperking in de onderwerpkeuze. In tegendeel. Met evenveel schijnbaar gemak en met evenveel vaardigheid en vingervlugheid aquarelleert zij naakten, stillevens en landschappen als dieren, bloemen en portretten. Haar werk is onder meer opgenomen in de collecties van het Rijksprentenkabinet (Rijksmuseum Amsterdam), Teylers Museum Haarlem, ING Bank en het Nederlands Theaterinstituut.

Voor Sonja Dwinger is aquarelleren vergelijkbaar met ademen. In de loop van haar artistieke carrière heeft zij zich steeds nadrukkelijker gemanifesteerd als aquarellist pur sang. En binnen deze moeilijke discipline heeft ze met volharding gezocht naar mogelijkheden om het 'less is more'-principe optimaal uit te buiten. Als geen ander is zij in staat om met minimale middelen een maximaal rendement te behalen. De plasticiteit en levendigheid van haar mensfiguren, dieren en andere onderwerpen zijn ontleend aan een trefzekere penseelvoering en een optimaal gebruik van de beeldmiddelen en technische effecten. De kunstenares houdt zich niet bezig met het invullen van onnodige details. Preciseringen leiden niet tot extra zeggingskracht en dus blijven ze achterwege. Eenvoud en spontaniteit vereisen vooral daadkracht en een scheppingsproces waarbij aarzelingen uitgesloten zijn. Adequaat aquarelleren, daar draait het om. Maar dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. De gesublimeerde eenvoud in de aquarelkunst van Sonja Dwinger vereist raffinement en vermogen om razendsnel en slagvaardig beslissingen te nemen.

De aquarellen van Sonja Dwinger zijn zo direct als een spontane oprisping, maar ook zo vertederend als een pasgeboren kind of een ontluikende bloemknop. Opmerkelijk is de manier waarop de beelddrager in het geheel betrokken wordt. Het papier wordt nooit beeldvullend gebruikt. De oningevulde delen van het beeldvlak creëren het licht, de lucht en de ruimte die nodig zijn om een maximale bewegingsruimte voor de beelden te garanderen. Het subtiele spel van transparante kleurvlakken is even belangrijk als de interactie tussen de concrete waarneming en de vereenvoudigde voorstelling die Sonja Dwinger ervan gemaakt heeft.

Deze kenmerken sluiten aan bij de persoonlijke levensvisie van de kunstenares en ze openbaren tevens de verwantschap die ze voelt met de oosterse filosofie en cultuur. Ook in haar gedichten wordt die relatie tot uitdrukking gebracht. Spontaniteit en ernst, technisch vernuft en toeval, beweeglijkheid en verstilling manifesteren zich steeds opnieuw als twee kanten van dezelfde medaille. Hoe verschillend en gevarieerd de hoedanigheden en onderwerpen die aan bod komen in het oeuvre van Sonja Dwinger, ook mogen zijn, ze komen in dezelfde mate en intensiteit voort uit de geest en geestdrift die haar kunstenaarschap bepalen.

Wim van der Beek, kunstrecensent

RIP Sonja!


Gerelateerd(e) boek(en)


Gerelateerd(e) auteur(s)

A3 boeken

Oosterveldweg 15
7274 DZ Geesteren
Nederland

T 0545 48 11 40
F 0545 48 11 35

info@A3boeken.nl



A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed

Nieuws

24/01/2020 24 januari - 5 februari 2020: het Gele Krijger levenspad
21/01/2020 De nieuwe maan van 24 januari 2020
12/01/2020 11 - 23 januari 2020: het Blauwe Nacht levenspad
06/01/2020 De volle maan en maansverduistering van 10 januari 2020
 

Agenda