blackjack oyna Casino maxi casino metropol


 

A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed casino metropol giris

U bent hier : A3 boeken Webshop

Help je ook mee
dieren in nood helpen?

Bekijk het filmpje
over dit boek

Alweer de 3e druk!

Een fotoalbum op facebook met foto's van boekenkasten met daarin boeken van A3 boeken. Nieuwe foto's zijn welkom!

Dit hartlabyrint
van Selma Sevenhuijsen
mag je overtekenen
en gebruiken zoveel
je maar wilt.
(uit: 'De glimlach van de sirene')

« Terug naar lijstweergave

Venus is geen vamp


het vrouwbeeld in 35.000 jaar venuskunst

Venus is geen vamp

Annine van der Meer

ca. 1000 ill. kleur en zw/w

21x23cm, 456 p., pb

 

UITVERKOCHT, NIET MEER LEVERBAAR

ISBN: 978 90 77408 67 4
NUR: 694, 649, 708, 764, 720


Dit artikel is momenteel niet op voorraad.

Het langverwachte vervolg op 'Van Venus tot Madonna'

In dit boek maakt Annine van der Meer een eind aan het geseksualiseerde, gedemoniseerde en patriarchale beeld van de oervrouwe. Ze rekent af met het vrouwloze beeld van de prehistorie zoals de vaderlandse geschiedenis ons voorschotelt. Als een ware pionier brengt Annine van der Meer orde in de chaos van de venuskunst, de sacrale voorchristelijke vrouwelijke kunst die te maken heeft met leven, dood en wedergeboorte. En dan blijkt dat er geen sprake is van chaos, maar van een coherente symbooltaal die universeel en mondiaal is. Dat vrouwelijke kunst - in tegenstelling tot mannelijke kunst - in grote hoeveelheden is vervaardigd volgens een uniform standaardmodel, dat over vele millennia is overgeleverd. Het bewijs wordt geleverd dat vrouwelijkheid gerespecteerd is en centraal heeft gestaan zonder daarbij de balans met het mannelijke in de oude egalitaire samenlevingen te verstoren.

Dit boek bestaat uit twee delen. In deel 1 brengt Annine van der Meer de venuskunst in kaart met een typologie en classificatie van soorten en stijlen. Varianten en lichaamshoudingen plaatst ze in een chronologisch kader tegen de achtergrond van een complexer wordende samenleving. De kunst spiegelt de cultuur en de man-vrouwverhouding in die cultuur. Over de hele linie laat de venuskunst een verharding en militarisering van de samenleving zien, waarin de positie van de vrouw en dus het vrouwbeeld verslechtert.

Deel 1 behandelt de periode 35.000 tot 10.000 v. Chr. - vanaf het moment dat de vroeg-moderne mens zich in Europa verspreidt tot het moment dat de laatste ijstijd afloopt en de overgang van jagen en voedselverzamelen naar landbouw inzet.

In deel 2 komen verschillende thema's en de bijbehorende symbolen per cultuur en chronologisch vanaf 10.000 v. Chr. tot het jaar 0 aan de orde. Thema's die in deel 2 aan de orde komen zijn: Venus' vormen en getallen, haar lievelingsplekken, haar partnerdieren, geliefde bomen en planten, opvallendste lichaamsdelen, favoriete kleding, hoofdtooi en uitrusting, en kenmerkende lichaamshoudingen. Tot slot is er aandacht voor de christelijke Maria, die veel van Venus' symbooltaal meeneemt naar de christelijke periode.

Met Venus is geen vamp, het vrouwbeeld in 35.000 jaar venuskunst krijgen we een verloren deel van onze geschiedenis terug.

Het boek Venus is geen vamp is vernieuwend vanwege:

1. het aantonen van het spirituele karakter van de venuskunst met als grondthema leven, dood en wedergeboorte;

2. het standaardmodel dat Annine van der Meer heeft ontwikkeld voor de venuskunst van 35.000 tot 10.000 zoals die voorkomt in de as van vrouwelijke iconografie over 8000 km van Frankrijk en Spanje via Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië, de Oekraïne en Centraal-Rusland tot in Oost-Siberië;

3. het standaardmodel dat zij heeft ontwikkeld voor de venuskunst van na 10.000 v. Chr., waardoor er een verbinding kan worden gelegd tussen kunst uit de oude steentijd (35.000-10.000 v. Chr.) en de kunst uit de nieuwe steentijd en later (na 10.000 v. Chr.) en tal van overeenkomsten zich over 35.000 jaar blijken voor te doen;

4. de onderverdeling van de vrouwelijke sacrale kunst van na 10.000 v. Chr. in twee hoofdgroepen (naturalistisch en abstract) en diverse subgroepen. Nu komen ook de abstracten in beeld, die tot voor kort als geslachtsloos en niet als vrouwelijk werden omschreven. Een van de subgroepen is de bijzondere groep androgynen;

5. het feit dat Annine van der Meer door de symboolkenmerken van het standaardmodel laat zien dat de venuskunst ook elders in Europa, buiten het Midden-Oosten en Europa, wordt aangetroffen. Door jagers/verzamelaarsters en vroege landbouwculturen - in beide samenlevingen was het vrouwelijke prominent aanwezig - is deze venuskunst over de wereld verspreid. In later tijden is zij geërotiseerd en gesexualiseerd;

6. het in een historisch kader plaatsen van de ontwikkelingen binnen de venuskunst in het Midden-Oosten van 10.000 v. Chr. tot 0. Zo blijkt dat de volle zittende vrouwe eerst een gerespecteerde positie in de samenleving inneemt. Maar in brons- en ijzertijd slankt zij beduidend af en verliest zij haar naaktheid doordat zij in vele lagen kleding wordt ingepakt. Zo wordt zichtbaar hoe de positie van de vrouw en het vrouwbeeld verslechteren tegen de achtergrond van een complexer wordende samenleving;

7. het aantonen dat vanaf de ijzertijd na 1000 v. Chr. een mannelijk symboolsysteem over het vrouwelijke wordt gelegd en vrouwelijke kunst in het opkomend monotheïsme de labels opgeplakt krijgt van vruchtbaarheidscultus en afgodendienst (deel 2).

8. het dwars door allerlei culturen heen en in een chronologische lijn volgen van diverse thema's en de bijbehorende symbolen, zoals water, eiland, tuin, berg, grot, partnerdieren, bomen en planten, lichaamsdelen, kleding, kapsel, hoofdtooi en lichaamshoudingen. Nu is ook de patriarchalisering van de thema's na 1000 v. Chr. te volgen (deel 2).

Het door Annine van der Meer herontdekte mondiale vrouwelijke symboolsysteem is gebaseerd op de volgende studies:

a. Voor de periode 35.000- 10.000 v. Chr.: het overzichtswerk van de archeologen Prof. Dr. Göran Burenhult uit Stockholm (Zweden) en Dr. Jan Jelinek uit Brno (Tsjechië) en talloze archeologen uit de Russische Federatie.

b. Voor de periode na 10.000 v. Chr.: met name het pionierswerk in het Oude Europa van archeologe en symbooldeskundige wijlen Prof. Dr. Marija Gimbutas (UCLA) en het werk van hedendaagse Roemeense en Bulgaarse archeologen; in Anatolië het werk van archeoloog Dr. James Mellaart en dat van hedendaagse Turkse archeologen; in Griekenland en Kreta o.a. dat van Griekse archeoloog Dr. Vassos Karageorghis; in Cyprus het recente werk van de Frans-Griekse archeologe Dr. Jaqueline Karageorghis en de Nederlandse archeologe Drs. Stella Lubsen-Admiraal; in de Cycladen het recente werk van de Griekse archeologen Dr. Christos Doumas en Dr. Peggy Sotirakopoulou en de Duitse archeologen Dr. Jürgen Thimme (Karlsruhe) en Dr. Olav Höckmann (Mainz).

c. Voor de tijd na 10.000 v. Chr. in het Midden-Oosten: het recente overzichtswerk van de theologen en symbooldeskundigen emeritus Prof. Dr. Othmar Keel (Freiburg) en Prof. Dr. Silvia Schroer (Bern) uit Zwitserland. Zij baseren hun overkoepelende werk op honderden archeologische veldstudies in het gebied van de vruchtbare halve maan in het Midden-Oosten aangevuld met Anatolië en Egypte. Daarnaast maakten zij gebruik van de al eerder verschenen overzichtswerken van pioniers als Prof. Dr. Christoph Uehlinger en Dr. Urs Winter.

d. Voor de mondiale verspreiding van venuskunst uit jagers/verzamelaarsters- en vroege landbouwculturen: het pionierswerk van de Duitse filosofe, methodologe en grondlegster van de matriarchaatstudie Dr. Heide Göttner-Abendroth.

 

 

 

Auteurs e.a.


Gerelateerd nieuws

Share

A3 boeken

Oosterveldweg 15
7274 DZ Geesteren
Nederland

T 0545 48 11 40
F 0545 48 11 35

info@A3boeken.nl



A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed casino metropol giris

Nieuws

26/03/2017 De edele stenen voor de komende week
24/03/2017 De nieuwe maan van 28 maart 2017
20/03/2017 De edele-stenenkaarten voor de week van 20 maart 2017
20/03/2017 20 maart - 1 april 2017
 

Agenda

26/03/2017 Landelijk SoulCollage® weekend
07/04/2017 Jaargroep 2017 - Maya wijsheid - Elvira van Rijn
06/06/2017 Creatief Mediteren 'Leer luisteren naar je handen' - cursus - Wendy Smit