blackjack oyna casino metropol


 

A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed casino metropol giris

U bent hier : A3 boeken Nieuws

Help je ook mee
dieren in nood helpen?

Bekijk het filmpje
over dit boek

Alweer de 3e druk!

Een fotoalbum op facebook met foto's van boekenkasten met daarin boeken van A3 boeken. Nieuwe foto's zijn welkom!

Dit hartlabyrint
van Selma Sevenhuijsen
mag je overtekenen
en gebruiken zoveel
je maar wilt.
(uit: 'De glimlach van de sirene')

'Mythen van de dierenriem' is verschenen

De verschijningsdatum is verschillende malen opgeschoven, maar nu is het boek 'Mythen van de dierenriem' van coach/astroloog Jan de Graaf er eindelijk. Het is een pil van 384 pagina's geworden, zo mooi!!!!
Zijn fascinatie voor de hemel begon met verwondering en Jan hoopt dan ook dat de donkere nachthemel tot werelderfgoed wordt verklaard. In onszelf is eveneens een complete sterrenhemel aanwezig. In gesprek met de planeten die bij jou horen ontdek je een rijke wereld aan verhalen, die zowel profane als spirituele inzichten aanreiken. Net als de held Odysseus zijn we op weg om zelf te ontdekken en te leren, om uiteindelijk thuis te komen bij onszelf.

Er zijn een paar ontmoetingen met de majesteit van de hemel die hij nooit zal vergeten. Zoals de eerste keer met de trein naar Zuid Frankrijk en uit het raampje zien dat van Gogh niet overdreef met het tintelende azuurblauw van zijn luchten. Die nacht schoten af en toe zwijgend vallende sterren voorbij: “Griezelig echt en griezelig immens. Ik was tot tranen toe geroerd, heel stil van binnen, alsof de eeuwigheid in mij een plek had gevonden.” Of die keer dat hij met zijn vierjarig dochtertje kampeerde op de oever van de Russian River in Californië. Toen de sterren aan de hemel verschenen tilde hij haar op zijn arm: “Kijk, daar is je sterrenbeeld! Zie je de boog van de Boogschutter, zie je die pijl? Die heldere ster daar is geen ster, het is Jupiter, jouw planeet! Hij staat in jouw teken, wat een geluk!” Ze vierden het met bekertjes appelsap bij het kampvuur. Deze en andere ervaringen brengen voor hem astrologie en astronomie bij elkaar: beleving en feitenkennis.
“Astronomie heeft me altijd geboeid. Geweldig wat er in de 20e eeuw allemaal is ontdekt. Ik had al jong een sterrenkaart om de sterrenbeelden uit mijn hoofd te leren – niet in de laatste plaats omdat je daarmee tijdens avondlijke wandelingen leuk kon scoren bij de meisjes. Uiteraard was lange tijd de ruimtevaart uitzonderlijk populair, ik las alles over rakettechnologie en natuurlijk de verschillende missies naar de Maan. Daarnaast was ik verslingerd aan science fiction, een onderschat literair genre met prachtige schrijvers. Wat mij betreft zie je hierin al het lastige huwelijk tussen fact en fantasy, tussen astronomie en astrologie, tussen mijn luchtige Zon in Waterman en mijn waterige Vissen Ascendant. Zoals ik in mijn boek beschrijf is voor een rationeel luchtteken als ik het evenwicht met water, het gevoel, de grootste uitdaging. Voor een Waterman is daarbij de tegenspeler het teken Schorpioen.”
Jan is ervan overtuigd dat het mysterie van de hemel de mens altijd zal blijven boeien, maar ook dat elke tijd zijn eigen astrologie uitvindt, zolang de hemel zichtbaar blijft: “Ik hoop dat de donkere nachthemel tot werelderfgoed wordt verklaard.”

Archetypisch verloop
Via Hillman ontdekte Jan Marsilio Ficino, die in de renaissance beweerde dat er een complete hemel aan sterren en planetaire goden in ons aanwezig is, wat hij van harte onderschrijft. Hillmans fascinatie is de ziel, de psyche, het deel van de psychologie dat in onze tijd verloren dreigt te gaan. Jan woonde ooit zijn workshop 'Melancholy and Depression' bij, waarin Hillman liet zien hoe de oude alchemisten en astrologen, waaronder Ficino, met deze zielsziekten omgingen: “Een melancholicus kreeg in die tijd geen Prozac maar werd juist gezien als een groot kunstenaar. Depressie is een ernstige ziekte, maar de manier waarop economische en politieke krachten achter de gezondheidszorg mensen een depressie aanpraten om medicijnen te verkopen is natuurlijk stuitend. Je kunt tijdens een crisis in je leven pillen slikken of het proces aangaan. Elke crisis haalt je uit je comfortzone en net als Odysseus moeten we op reis. Zo’n reis heeft een archetypisch verloop: je Zon gaat onder in het westen, vandaar verder door de zwarte nacht en vindt een keerpunt diep onder de aarde in het vierde huis, het Kreefthuis. Dit is de plek om te herbronnen. Een magische, geheimzinnige plek! Odysseus zat hier vele jaren vast op het eiland van Kalypso, de gesluierde godin. Pas toen hij haar sluiers doorzag mocht hij weg. In de Odyssee is het deze zelfde sluier die hem redt als hij weer eens schipbreuk lijdt op weg naar huis. Wat is hier gebeurd?”

In zijn praktijk ziet Jan nogal eens dat mensen zijn blijven steken op het eiland van Kalypso. Ze zitten net als Odysseus triest te staren naar de horizon, verlangend naar huis. Een crisis brengt volgens hem niet alleen narigheid, maar ook grote ontdekkingen. Hij haalt de dichter Kafavis aan: “Je hebt niets te vrezen als je denken hoog blijft, als een uitgelezen bevlogenheid je lichaam en je geest bezielt.” En hij wijst erop dat er ook hulp is: “Mythologische verhalen laten zien dat er altijd hulp komt in de vorm van natuurkrachten. We lopen een Mercurius tegen het lijf die goede raad geeft of als gids dient, we kunnen Athene te hulp roepen of Jupiter zelf. Of we vragen raad aan een alchemist. Ook daar heeft Mercurius verstand van.”

Vier eilanden – vier hoeken
Er wordt wel gezegd dat de mens een verhalenverteller is. Maar in welk verhaal speel je eigenlijk een rol? Zit je wel in je eigen verhaal of ben je te sterk verstrikt geraakt in dat van anderen? Als je de mythen kent van je sterrenbeeld kan je in dat opzicht veel duidelijk worden, stelt Jan. De mythologie zoals wij die kennen komt hoofdzakelijk uit de toneelwerken van de grote Griekse dramaturgen: “Ik vind het bijzonder dat in periode waarin de democratie werd uitgevonden zo’n hele Griekse stad regelmatig in het theater zat om een tragedie te ondergaan. Want ondergaan, dat was het. Je leefde mee met de heldin of de held, iedereen huilde als het onvermijdelijke noodlot werd geopenbaard en iedereen nam ook deel aan de loutering aan het slot. De Odyssee is een schoolvoorbeeld van een proces om na een diepe crisis met jezelf in het reine te komen. Hierin herken je gemakkelijk je eigen verleden. Hoogmoed die voor de val komt. Maar na de val komt de katharsis, de witwassing. Deze loutering kan je zijn ontgaan. Zoals ik al zei, nogal wat mensen zitten vast op het eiland van Kalypso. Daarom schreef ik het hoofdstuk ‘Je dappere leeuwenhart’, waarin ik de principes van transformatie bespreek en we de alchemie als leerschool gebruiken om de transformatie af te ronden.”

In de jaren dat Jan zich bezighield met de Ilias en de Odyssee kreeg hij steeds meer begrip voor de vele lagen en perspectieven die erin worden geboden: antiek drama, geschiedkundig relaas, avonturenboek of schelmenroman. Maar ook een wonderbaarlijk verhaal van een man die steeds weer ontredderd aanspoelt op een eiland om daar door een godin te worden opgekalefaterd. Zonder die vier eilanden en die vier godinnen was er van die hele thuisreis niets terechtgekomen. Daarom heeft Jan een hoofdstuk over de vrouwen in de Odyssee geschreven. “De hele Odyssee draait om vier eilanden – de vier hoeken van de horoscoop. Bij Kirke op het eiland Aiea gaat de Zon onder en raadpleegt Odysseus het orakel in de onderwereld, het zesde huis. Als hij aankomt op Ogygia, bij Kalypso in het vierde huis blijft hij lange jaren bij haar in de leer voor hij weg mag. Bij zonsopgang, in het eerste huis, komt hij aan op Scheria. Daar wordt hij op het strand gevonden door Nausikaä en komt hij weer onder de mensen. Hier kan hij zijn verhaal vertellen. Daarna klimt hij met de jonge Zon mee door de ochtend naar het tiende huis, naar zijn thuisland Ithaka, waar Penelope zich de troonpretendenten van het lijf heeft gehouden.”
 

Ontwikkelingsmodel
Hij speelde met de gedachte het boek als ondertitel ‘Handboek voor helden’ mee te geven, want je kunt je eigen horoscoop namelijk lezen als een landkaart voor je tocht door het leven. Odysseus ziet hij als het grote voorbeeld hoe om te gaan met de problemen op het levenspad: “Hij is voortdurend in gesprek met de natuur, met de goden van vuur, aarde, lucht en water, en hij luistert, hij is dapper en slim maar niet eigenwijs. Daarom krijgt hij steeds hulp. Ook wij kunnen leren openstaan voor de wereld om ons heen en daarmee communiceren. Voorwaarde is dat we onszelf promoveren tot held of heldin. Volgens de mythen bewerken de oerkrachten in de menselijke natuur spectaculair vuurwerk: liefde en haat, scheiding en hereniging, leven en dood. Je wordt dus niet als held of heldin geboren, je maakt een heftige ontwikkeling door. De vraag is of het lukt om bij je ontwikkeling tot persoon en het gevecht tussen wezenskracht en ego je zelfrespect en je hart niet te verliezen. Je eigen sterrenbeeld is de kern van allerlei verhalen en ontwikkelingen rond karaktervorming en gedrag. Je aanleg, je talenten en uitdagingen worden duidelijk aangegeven. Dit is als het ware je bagage op je levensreis. Om je eigen sterrenbeeld te kunnen begrijpen, geef ik in het boek de kruisverbanden aan. Elk teken maakt deel uit van een assenkruis. Daarin vind je zowel steun als weerwerk. Dit is belangrijke informatie om je te realiseren hoe je met jezelf in het reine kunt komen. Waar liggen uitdagingen, hoe kom je weer in evenwicht? Het is belangrijk om je sterrenbeeld niet te zien als een set vaste karaktertrekken, maar als een ontwikkelingsmodel.”

Lonely Planet gids
Het eerste deel van het boek gaat over de acteurs en het kosmische toneel waar ze optreden. In het tweede deel vertelt Jan de mythen per sterrenbeeld en plaatst hij ze in het grotere geheel van een mensenleven, waardoor ze een bijzondere betekenis krijgen. Dan zijn het niet meer zomaar verhalen, maar spiegels voor de ziel. Hij besteedt zo aandacht aan een belangrijk en vaak verwaarloosd aspect van astrologie: de cultuurhistorische inhoud. “Als je naar de hemel kijkt zie je meer dan tweeduizend jaar cultuurgoed: er zijn Griekse namen, Romeinse, Arabische en nog veel oudere die teruggaan op de oude Babylonische astrologen die op tempeldaken stonden om de planeetgoden aan te roepen.”

Het centrale thema van ‘Mythen van de dierenriem’ is thuiskomen, maar zelfs als we een tijdlang het gevoel hebben thuis te zijn, steekt na enige tijd weer het verlangen op naar de horizon. Dan is het goed een reisgids te hebben, een soort Lonely Planet gids voor de kosmos van de menselijke ziel, aldus Jan. “De Grieken noemden dit verlangen Pothos, de god van het onbestemde verlangen. Samen met Mercurius, de rusteloze ondernemingsgeest, hijsen we bewust of onbewust na korte of langere tijd weer de zeilen, we willen verder. Wie zich tegen deze drang verzet zal al zijn wezenskracht nodig hebben om niet te veranderen, om zich vast te zetten in het oude en vertrouwde. Leven is bewegen, is groeien; wie vastzit richt zich te vroeg op de dood.”
Gevraagd naar zijn favoriete mythe antwoordt hij: “Er is geen enkel verhaal in dit boek waarin ik mezelf niet herken. Tenslotte heeft elk mens een innerlijke sterrenhemel waarin de hele dierenriem en alle planeten zijn vertegenwoordigd.” 

Dit is een deel uit het interview met Jan de Graaf uit HEUS 8, najaar 2016
Het hele interview is hier te lezen.


Gerelateerd(e) boek(en)


Gerelateerd(e) auteur(s)

A3 boeken

Oosterveldweg 15
7274 DZ Geesteren
Nederland

T 0545 48 11 40
F 0545 48 11 35

info@A3boeken.nl



A3boeken @ Facebook A3boeken @ Twitter A3boeken @ Pinterest A3boeken RSS feed casino metropol giris

Nieuws

16/08/2017 Nieuwe maan en zonsverduistering van 21 augustus 2017
16/08/2017 Ontspanning voor lichaam en geest - recensie
10/08/2017 10 - 22 augustus 2017: het Blauwe Storm levenspad
02/08/2017 De volle maan en maansverduistering van 7 augustus 2017
 

Agenda

02/09/2017 Kleurenbeleefdag - Margo Ruiter
03/09/2017 Je schaduw ontmaskeren - workshop Petra Stam en Els Lijesen
08/10/2017 Levensbomendag - Marjanne Huising
01/11/2017 Levensvraagretraite voor vrouwen - Anky Floris en Ria Nagel